Европейският център за развитие на професионалното обучение (CEDEFOP) представи публикация за използването на анализи на т.нар. “big data” като възможност за допълване на традиционно прилаганите подходи.
Демографските промени, цифровизацията и преминаването към нови форми на работа от разстояние трансформират търсенето и предлагането на умения. Отговорните за формулирането на политиките институции търсят нови и по-бързи методи за събиране и обработване на информация за настоящите и бъдещи нужди от умения.
Анализът на големи данни се използва широко при научните изследвания в социалната област, но прилагането му в сферата на пазара труда е все още ограничено поради особеностите при използване на такива данни.
В разработката се описва как изследването на уеб-базирани големи данни може да се използва за укрепване на връзките между пазара на труда и образованието и обучението. Разгледани са предимствата от прилагането на този подход: детайлност на информацията, данни относно търсените умения за различните професии и сектори, описание на нововъзникващи умения, свързани с нови задачи и технологии, възможен преход между професии.
Подборът на персонал и търсенето на работа онлайн стават все по-важни. През 2018 г. кандидатурите, получени чрез онлайн портали за работа съставляват една пета от наетите по целия свят. Цифровизацията и повишаването на дигиталната грамотност на населението стимулират използването на мрежата като посредник за заетост и обучение.
Публикацията разглежда основните предизвикателства при използването на уеб-базирани данни за анализ на уменията, ограниченията за представителност, затрудненията за прилагане в развиващите се страни, както и варианти за комбиниране на метода със стандартни проучвания.
Пълният текст на материала е достъпен тук: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/2229