Онлайн работна среща по мрежата Рефернет на тема: „Преходът към резултатите от учене: реторика или реалност?“

Онлайн работна среща по мрежата Рефернет на тема: „Преходът към резултатите от учене: реторика или реалност?“

Представители на Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО) участваха в онлайн работна среща на представянето на изследването на Cedefop – „Преходът към резултатите от учене: реторика или реалност?“ Събитието се проведе на 13 май, 2025 г. и в него взеха участие ключови заинтересовани страни в сферата на професионалното образование и обучение – представители на държавни институции и агенции, доставчици, учители и работодатели. Участниците обсъдиха националните резултати от изследването, базиран на резултатите от учене (РУ) и факторите, които влияят върху прилагането на РУ, както и възможните насоки за тяхното ефективно внедряване. Беше подчертано, че през последните две десетилетия европейските образователни системи постепенно възприемат подхода, основан на РУ. За разлика от традиционния модел, който акцентира върху продължителността на обучението, учебните часове и съдържанието, подходът, базиран на РУ, поставя фокус върху придобитите компетентности – какво се очаква учениците да знаят, разбират и могат да правят в края на учебния процес.

Водещ и модератор на срещата беше г-жа Мария Дженгозова, представител на 3s Unternehmensberatung, Виена. Тя представи резултатите от изследването за България в качеството си на национален експерт, събрал и интерпретирал съответните данни.

Изследването анализира степента и начина, по който резултатите от учене са интегрирани в обучението на учители, преподаването в училище, обучението на работното място, както и в процесите на оценяване, и проследи как РУ се трансформират в учебна и работна среда в контекста на училищното професионално образование в България.

Основните резултати от направеното проучване, допълнени от участниците в работната среща бяха:

  • Работодателите разбират РУ и следва да участват пряко в разработването на учебна документация;
  • Да се изгради система за идентифициране на нуждите на учителите за професионално образование/подготовка;
  • Да се изгради цялостна, всеобхватна система за качествена подготовка, придобиване и повишаване квалификацията на учителите в професионалното образование;
  • Да се създаде механизъм, който да гарантира устойчивостта на качеството на професионалното образование и обучение.

 

Участниците от НАПОО представиха проекта „Модернизиране на професионалното образование и обучение“, финансиран от Програма „Образование“, чиято основна цел е да адаптира професионалното образование и обучение към динамиката на пазара на труда и да развие умения за настоящи и бъдещи професии.  Екипът на НАПОО работи по първата дейност на проекта – разработване на Резултатите от учене и на Единици резултати от учене в Държавните образователни стандарти и Националните изпитни програми, чрез съвместна работа на образователните институции, бизнеса и всички заинтересовани страни.

Събраните резултати ще бъдат включени в заключенията на изследването за България, като така ще допринесат за подобряване на образователните политики и практики в професионалното образование и обучение.

Презентацията от проведената среща можете да откриете тук: Презентация – Преходът към резултатите от учене: реторика или реалност?