В контекста на цялостната реализация на политиката за насърчаване на заетостта през 2024 г., една от ключовите засегнати теми е тази за участието на възрастните лица в професионално обучение (системата за учене през целия живот). За 2023 г. данните за България посочват като равнище на включването на възрастни лица в УЦЖ (25-64 г.) 2,6%, което е доста под средното за ЕС ниво – 11,9%. Промяната на тези стойности се очертава голямо предизвикателство с оглед на заложените параметри с хоризонт 2030 г., които за страната ни са достигане на 35,4% участие.
Усилията на България в тази посока са насочени не само към включване на възрастните в учене през целия живот, а и към повишаване на качеството на обучението, по-точно таргетиране на обученията, както и съчетаване на предлагането и търсенето на труд. Целта е не просто през 2030 година да се обучават около 1 млн. лица, а обученията да водят до позитивен измерим ефект на пазара на труда. Според Наблюдението на обучението на възрастни (Adult Education Survey), основните причини за неучастие в обучение са липсата на мотивация, финансиране и свободно време на лицата.
През 2025 г. се предвижда разгръщането на проект, финансиран по Механизма за възстановяване и устойчивост, чиято цел е да се подобри повишаването на квалификацията и преквалификацията на работната сила, като акцентът се поставя върху цифровите умения.
Като цяло следва да се подобрят възможностите за образование и обучение, включително за групите в неравностойно положение, както и обучението на учителите, и да се затвърдят преподаване и обучение, основани на компетентности. Очакваният ефект е да се повиши конкурентоспособността на работната сила и да се подпомогне екологичния преход.
В контекста на дигитализацията на икономиката и справедливия преход към климатична неутралност, със средства от държавния бюджет и европейски фондове ще се финансира широк спектър от обучения на заети и безработни лица за придобиване на професионална квалификация и ключови компетентности в съответствие с новите изисквания на работните места, свързани с процесите на преструктуриране на икономиката, дигитализацията и зеления преход, вкл. преквалификация на заетите в някои сектори. Обученията на безработни граждани, реализирани в рамките на активната политика на пазара на труда, ще се организират по заявки на работодателите с последващ ангажимент за наемане на обучените лица, както и по професии, определени чрез проучването сред работодателите за потребностите от работна сила с определена квалификация и умения, провеждано ежегодно от Агенцията по заетостта. Ще бъдат взети предвид и разработените по поръчка на МТСП прогнози за развитието на пазара на труда до 2034 г.
Ще се насърчава участието в обучения чрез работа – стажуване, чиракуване, дуално обучение, специфични обучения за конкретни работни места, с цел придобиване на практически умения в съответствие с изискванията на работодателите.
За да се насърчи участието в обучение чрез въвеждане на нови инструменти за финансиране, през 2025 г. се предвижда да стартира изпълнението на проект по П РЧР за пилотно прилагане на индивидуални сметки за обучение в съответствие с концепция, разработена съвместно със социалните партньори.
В рамките на проект „Предоставяне на обучения за дигитални умения и създаване на платформа за обучение на възрастни“ по Националния план за възстановяване и устойчивост ще се изпълняват дейностите по разработване на национална виртуална платформа за електронно обучение за лица над 16 г., за да се улесни достъпа до учене чрез осигуряване на възможности за гъвкави форми на обучение, адаптирани към лица в неравностойно положение на пазара на труда, като лица с увреждания, с ниско равнище на образование, по-възрастни лица и др. Чрез създаване на 760 дигитални клуба на територията на цялата страна ще се предоставя безплатен достъп до компютърно оборудване, интернет и безплатна подкрепа от наставници за лицата в неравностойно положение за включване в онлайн обучение чрез платформата.
С всички посочени мерки и инициативи се цели измеримо повишаване на качеството на предлаганите обучения за възрастни и адекватната им корелация с потребностите на работните места.